Van sportveld tot catwalk; het verhaal achter de sneaker

Een voorbeeld van een schoen die we al jaren echt niet meer kunnen wegdenken uit het straatbeeld is de sneaker. Voor zoveel mensen zijn ze een musthave en by far de meest favoriete schoen ooit. Sneakers zijn zo populair dat je je niet meer kunt voorstellen dat er ooit een tijd zonder ze is geweest. Toch is er een tijd geweest dat de sneaker nog niet bestond en gek genoeg is dat nog niet eens zo heel erg lang geleden. Wat is het verhaal achter deze musthave schoen? Dat ontdek in je deze blog!

Lievelingsschoen voor velen

De dagen waarop we de sneaker enkel droegen om te gaan sporten liggen inmiddels ver achter ons. Het is de lievelingsschoen van miljoenen mensen over de hele wereld geworden. En dat is niet zo gek. Er zijn genoeg redenen te noemen waarom deze schoen niet meer uit het straatbeeld weg te denken is. Sneakers lopen lekker, zitten comfortabel, je trekt ze eenvoudig aan en uit én geven je outfit een sportieve touch. Daarnaast zijn ze ook nog eens in allerlei soorten, modellen, maten, kleuren en designs verkrijgbaar. De sneaker is je trouwe vriend van nu, is bij iedere outfit te combineren en maakt je look helemaal af. Bovendien kun je nooit te jong of te oud zijn voor een paar comfortabel gympen. Ze zijn er voor iedereen!

Van het begin van de sneaker..

Wat is nu de echte reden dat de sneaker is ontstaan? En waar komt hij dan vandaan? Daarvoor moeten we terug naar 1865. De mensen vermaakten zich in die tijd graag met een potje croquet, een ouderwetse variant van golf. Omdat dit op een grasveld werd gespeeld, was schoeisel met goede grip geen overbodige luxe. Toendertijd moesten de schoenen vooral netjes zijn, makkelijke schoenen werden alleen tijdens het werk gedragen. Door het spelen van croquet ontstond de behoefde aan een sportschoen en de corquetsandaal was geboren. Dit was een schoen met een rubberen zool en een canvas bovenwerk met veters. Hét begin van de gymschoen, de voorloper van de sneaker.

Sport was de grote aanstichter, want tientallen jaren later gingen steeds meer mensen gymschoen dragen om mee te sporten. Hierdoor werd het ook voor schoenfabrikanten interessant om op grotere school sportschoenen te produceren. Daarop werd in 1916 de Key gymp i Amerika uitgebracht door de U.S. Rubber Company. Dit werd de eerste populaire gymschoen. Converse was het volgende bedrijf dat sportschoenen ging producten en bracht in 1917 de welbekende All Star op de markt. Zoals misschien wel bekend, werd dit merk ontzettend populair onder basketballers, mede dankzij de speler Chuck Taylor. Rond de jaren ’60 liep iedere basketballer op All Stars. Je kunt wel stellen dat sneakers door Converse een hele andere betekenis kregen. Jaren laten volgden steeds meer bedrijven hun voorbeeld, waardoor er nieuwe merken en sportschoenen werden ontwikkeld en op de markt kwamen.

In het begin van de 20e eeuw werd de term “sneakers” gelanceerd. Een benaming die van het Engelse werkwoord “sneaken” is afgeleid. Sneaken staat voor geruisloosheid. Op de rubberen zolen kun je namelijk gemakkelijker rond kunnen sneaken, zonder gehoord te worden.

..Naar fashion

De populariteit van sneakers onder de sporten sloeg op een gegeven moment over naar de jeugd, die op hun sportieve helden wilden lijken. Vervolgens begonnen in de jaren ’70 ook hippies, filmsterren en bekende muzikanten sneakers te dragen en zo werden sneakers schoenen van de jongere generatie. Het begon dus allemaal bij comfort en werk, vooral bedoeld voor topsporters, dat jaren later is veranderd in een typisch fashion dingetje. Sinds de 21e eeuw is de sneaker heeft iedereen wel een paar sneakers in de kast staan. De sneaker is de afgelopen decennia uitgegroeid van gymschoen tot een luxeproduct. Grove modellen, felle kleuren, opvallende prints, zoveel keuze als er vandaag de dag is, is er nog nooit geweest. Daarnaast worden veel stijlen van vroeger in een nieuw jasje gestoken, maar zijn er ook genoeg klassieke modellen die tijdloos zijn.

Is de sneaker het nieuwe luxe?

Sneakers hebben er ook voor gezorgd dat luxe een hele andere definitie heeft gekregen. Doordat luxe modehuizen ook steeds vaker sneakers in hun collecties opnemen, zijn ze niet alleen maar meer casual. Ze richten hun peilen nu ook op streetwear, athleisure items en casual kleding. Sommige merken gaan zelfs samenwerken met sneaker merken om een capsule collectie uit te brengen. Andere merken lanceren hun eigen sneaker modellen op de markt. En zo komt het dat alledaagse kleding daardoor soms misschien wel luxer is dan chique stukken voor speciale gelegenheden.

Voor welke sneakers kies jij?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *